.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
6 پیشنهاد احمدی‏نژاد در اجلاس شانگهای

رئیس جمهور با طرح 6 پیشنهاد خطاب به سران سازمان همکاری های شانگهای ابراز عقیده کرد که امروز به رغم شکل گیری تلاش های بسیار، امیدی برای مهار بحران اقتصادی جهان وجود ندارد.

به گزارش مهر، محمود احمدی نژاد، رییس جمهور با اعلام شش پیشنهاد برای ارتقای جایگاه و توسعه نقش سازمان شانگهای در حل مسایل منطقه ای و جهانی تصریح کرد : سازمان همکاری شانگهای با استعدادها و ظرفیت های فراوان می تواند نقش پیشتازی را در حل معضلات اقتصادی و مناقشات سیاسی ایفا نماید .

رئیس جمهور اسلامی ایران صبح امروز با حضور در اجلاس سران همکاری‌های شانگهای طی سخنانی در جمع اعضای این اجلاس با بیان اینکه بعد از اجلاس سازمان در دوشنبه تحولات زیادی را شاهد بوده‌ایم، اظهار داشت: با وجود تلاش های فراوان برای مهار بحران اقتصادی امید چندانی به مهار آن وجود ندارد و افزایش موج بیکاری کاهش تولید رشد اقتصاد جهانی و فتح زندگی و معیشت مردم افزایش فقر و نابسامانی های اجتماعی و سیاسی ادامه یافته است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مطمئن هستم هیچ یک از اعضاء از وضعیت موجود راضی نیست و از نبود دور نمایی روشن نگران هستند، بیان داشت: چه بخواهیم و چه نخواهیم در جهانی پیوسته زندگی می‌کنم که تحول در هر نقطه و کشور به سرعت به کل جهان منعکس می‌شود و همه تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

احمدی نژاد تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران باتوجه به جایگاه ژئوپلتیک و ژئواکونومیک در منطقه بویژه با تکیه بر ظرفیت ها و توانمندیهای اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی خود آمادگی دارد همکاریهای خود را با سازمان همکاریهای شانگهای و کشورهای عضو گسترش داده و تعمیق بخشد.

متن کامل سخنان دکتر محمود احمدی نژاد در اجلاس سران سازمان شانگهای به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و اجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و المستشهدین بین یدیه
جناب آقای مدودف ریاست محترم جمهوری فدراسیون روسیه
رؤسای محترم جمهور، عالیجنابان ، آقایان و خانمها

خداوند را سپاسگذارم که بار دیگر توفیق حضور در این اجلاس را عنایت فرمود.

از استقبال و پذیرایی گرم و شایسته جناب آقای مدودف رئیس جمهور محترم روسیه در برگزاری این اجلاس و برنامه ریزی های بسیار خوب به عمل آمده طی مدیریت یکساله ایشان بر سازمان شانگهای تشکر و قدردانی می نمایم. امیدوارم نتایج این اجلاس رضایت بخش و به نفع همه کشورهای عضو و صلح و ثبات منطقه ای و جهانی باشد.

بعد از اجلاس سازمان در دوشنبه تحولات زیادی رخ نموده است.علیرغم تلاشهای فراوان در جهت مهار بحران اقتصادی امید چندانی به مهار آن وجود ندارد و افزایش موج بیکاری، کاهش تولید و رشد اقتصاد جهانی و سطح زندگی و معیشت مردم و افزایش فقر و نابسامانیهای اجتماعی و سیاسی ادامه یافته است.

مطمئن هستم که هیچ یک از شما از وضعیت موجود راضی نیستید و از نبود دورنمایی روشن نگران هستید. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم در جهانی پیوسته زندگی می کنیم که تحول در هر نقطه و کشور به سرعت به کل جهان منعکس می شود و همه تحت تاثیر قرار می گیرند.

اگر رشد اقتصادی متوقف شود بیکاری و فقر گسترش و قدرت خرید مردم کاهش می یابد و همه معاملات و تبادلات تحت تأثیر آن قرار می گیرد. زمانی که بازارهای مصرف دستخوش رکود باشند بهبود تولید در یک کشور چه فایده ای را به دنبال خواهد داشت؟

در حوزه سیاسی نیز همین قاعده برقرار است. ناامنی و ناپایداری سیاسی در هر منطقه بر سایر مناطق اثر خواهد گذاشت. شاهدیم چگونه ناامنی ها و بی ثباتی های موجود در فلسطین اشغالی و افغانستان و عراق ، منطقه و به شکل دیگری کل جهان را تحت تأثیر قرار داده است.

روشن است که اتخاذ تصمیمات جداگانه کشورها ممکن است آثار موضعی داشته باشد لیکن نمی تواند تبعات مشکلات جهانی را مهار کند . از این رو اخذ تصمیمات جمعی در موضوعات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی به ثبات و بهبود وضعیت در همه کشورها کمک خواهد کرد و اصولاً فلسفه تشکیل سازمان شانگهای تأمین منافع جمعی کشورهای عضو در مرحله اول و تأمین صلح و ثبات منطقه ای و صلح جهانی در مرحله دوم بوده است.

با همکاریهای جمعی می توان تحولات جهانی را به نحو موثری به نفع کشورهای عضو مدیریت کرد والا همه ما باید تابع تحولات و متأثر از آن و تامین کننده خسارات نظام سرمایه داری بین الملل باشیم.

با روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا انتظار می رفت تغییرات قابل توجهی در سیاستها و اهداف آن دولت رخ بنماید اما متأسفانه تاکنون اقدام عملی قابل توجهی از خود ارائه نکرده است. عراق در اشغال مانده است. ناامنی ها در افغانستان تشدید شده و گسترش یافته است. موضوع فلسطین همچنان باقی است. بحرانهای اقتصادی و سیاسی نیز گریبانگیر دولت آمریکاست و امیدی به حل آن وجود ندارد. کشورهای متحد آمریکا نیز نتوانسته اند بر بحرانها مسلط شوند.

تحولات و نابسامانیهای سیاسی و اقتصادی بین المللی بر ناکارآمدی نظامات سیاسی و اقتصادی بین المللی گواهی می دهد. مطمئن هستیم که مشکلات جاری ، ناشی از مبانی نظری و ساختارهای سیاسی و اقتصادی رو به پایان حاکم بر جهان است و کاملا واضح است که دوران امپراطوریها به پایان رسیده و قابل بازسازی نیست. مشاهده می کنید که علیرغم بروز بحرانهای شدید جهانی ، نهادها و سازکارهای موجود اقتصادی و سیاسی در جهان دست نخورده باقی مانده است. آیا واقعا میتوان امید داشت که کسی از طریق این سازوکارها و نظامات و ساختارهای کهنه بتواند بر مشکلات فائق آید . تغییرات اساسی یک ضرورت حتمی و گریز ناپذیر است.

سازمان همکاری شانگهای با اغتنام فرصت و باتوجه به سرمایه های کم نظیر از منابع عظیم طبیعی تا نفت و گاز، تکنولوژی و منابع بی¬پایان انسانی همراه با فرهنگ های متعالی و ارزش های مشترک و دیگر استعدادهای فراوان و متنوع می تواند حقیقتاً نقش پیشتازی را در حل معضلات اقتصادی و مناقشات سیاسی ایفا نماید و راه را برای تحولات مثبت و اساسی در همه زمینه ها باز و در اصلاح نظامات سیاسی و اقتصادی بین المللی و همچنین مدیریت جهانی نقش شایسته ای ایفا نماید. ظرفیت این سازمان بسیار فراتر از آن است که امروز مورد توجه قرار دارد.

باتوجه به موارد فوق و دستور کار اجلاس پیشنهاد می نماید:

1- از آنجا که عدالت و احترام متقابل بهترین و کاملترین پایه ارتباطات و همکاریهای سازنده و پایدار است ، با یک عزم همگانی در جهت نهادینه سازی این دو اصل در مناسبات بین المللی حرکت نمائیم.

2- مشورت های اقتصادی و سیاسی، فرهنگی و امنیتی به نحو گسترده تری ادامه یابد و دبیرخانه نقش فعال تری ایفا نماید.

3- تعاملات اقتصادی بین کشورهای عضو با استفاده از ارز رایج کشورها و با تأسیس بانک سازمان شانگهای با مشارکت اعضاء تسهیل گردد و گسترش یابد.

4- در نشست قبلی پیشنهاد گردید سازمان از هم اکنون نسبت به مقدمه سازی و تعیین پول واحد برای دراز مدت اقدام نماید. مجدداً بر این امر تأکید می نماید.

5- دو کمیته سیاسی و اقتصادی با شرکت کشورهای عضو برای بررسی دقیق تر اوضاع جهانی و ارائه پیشنهادات مفید جهت نیل به مبانی نظری مشترک سیاسی و اقتصادی و اصلاح ساختارهای بین المللی و ایجاد انسجام و هماهنگی در سیاستهای منطقه ای و جهانی و تعریف پروژه های مشترک تشکیل گردد.

ضمن آرزوی موفقیت روزافزون برای همه تأکید می کنم جمهوری اسلامی ایران باتوجه به جایگاه ژئوپلتیک و ژئواکونومیک در منطقه بویژه با تکیه بر ظرفیت ها و توانمندیهای اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی خود آمادگی دارد همکاریهای خود را با سازمان همکاریهای شانگهای و کشورهای عضو گسترش داده و تعمیق بخشد.

مجدداً از جناب مدودف رئیس جمهور محترم روسیه به خاطر مدیریت و میهمان نوازی شایسته ایشان تشکر می کنم و برای ریاست آینده سازمان و همچنین همه ملتها آرزوی موفقیت، سلامت و عزت دارم.»


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.046 seconds.